جنگ جهانی دوم و شمشیر آخته شعر شاعران روس
نویسندگان
چکیده
مقاله دربارۀ وﯾﮋگیهای ساختاری و ماهوی شعر مقاومت شاعران روسیه از آغاز تا پایان جنگ جهانی دوم (1945-1941) است. در ساختار زبانی و ادبی شعر مقاومت این دوره، مشخصههایی چون تغییر دستگاه واﮊگانی شعر، صراحتگویی، نزدیک شدن مرز شعر به شعار و... بهوضوح قابل مشاهده است. از میان وﯾﮋگیهای معنایی و محتوایی شعر این دوره نیز میتوان به احتراز از چپگرایی یا راستگرایی شاعران، میهنپرستی، تاریخگرایی، حماسهسرایی، تغییر بنمایهها و درونمایهها اشاره کرد. جنگ خانمانسوز باعث شد تا نگرش شاعران به دو مقوله زمان و مکان هم دچار دگرگونی گردد. تمام این تغییرات دفعی و تدریجی در شعر، فقط برای نیل به یک هدف واحد صورت گرفت: احیای تاریخ و فرهنگ، حفظ هویت و آزادیِ ملی، که با تجاوز و تعدی دشمن نازی و فاشیست رو به اضمحلال مینمود. مقاله به بررسی شاخصههای اصلی شعر مقاومت روسیه در نیمۀ اول دهۀ چهل قرن بیستم و سیر تحول و تطور آن در آثار شاعرانی چون اولگا برگولتس، راﮊدستونسکی، و. سایانوف، آنّا آخماتووا و... اختصاص دارد. اما از آنجا که اشعار آخماتووا طی این دوره، از نظر اکثر منتقدان روس، بهترین نمونه تجلی شعر مقاومت است، سعی خواهیم کرد تا با محوریت مجموعه «باد جنگ» آخماتووا که شاهکار شعر میهنی او محسوب میشود، ساختار ادبی و زبانی، موضوعات اساسی و نقشمایههای جدید، مؤلفههای محوری زمانومکان، مظاهر میهنپرستی و قهرمانپروری و... را در شعر مقاومت روسیه بررسی کنیم.
منابع مشابه
پیروی شاعران روس از قالبهای شعر فارسی
در پژوهش حاضر آن دسته از قالبهای شعر فارسی بررسی میشود که شاعران روس بدان توجه نشان دادهاند و از آنها پیروی کردهاند. از آنجا که شاعران بزرگ ایرانی، مانند فردوسی، حافظ، سعدی، خیام، نظامی و... همواره احترام ادیبان روس را برانگیختهاند، پیروی از شیوهها، قالبها و بنمایههای شعری آنها یکی از راههای نزدیک شدن روح و احساس آنها به این بزرگان ادب ایران زمین بودهاست. بنابراین، این سیره که در ...
متن کاملبررسی واکنش شاعران مکتب بازگشت به پدیدۀ جنگ ایران و روس
وقوع جنگ ایران و روس، شعر عصر قاجار را به تجربهای جدید در ورود به مسائل اجتماعی- سیاسی و واکنش به حوادث مهم عصر واداشت. این جنگهای خونین و طولانی که در نیمۀ اول قرن سیزدهم هجری روی داد، برخی از شاعران این دوره را که در چارچوب مکتب «بازگشت ادبی» فعالیت میکردند، به واکنش واداشت. بررسی این واکنشها، به دستهبندی دو گروه از شاعران بزرگ این عهد انجامید: 1. شاعران «جامعهگرا»، همچون میرزا ابوا...
متن کاملادبیات ایتالیا بعد از جنگ جهانی دوم
تحقیق پیشرو کنکاشی است در باب شکل گیری مکتب نئورئالیسم در ادبیات ایتالیا و پیشگامان آن، همزمان فرونشستن شعلههای آتش جنگ جهانی دوم در اروپا، موجی از تحولات و تغییرات تمام ابعاد زندگی مردم را در بر گرفت که به صورت یک تطابق سریع و جهانی از تمدن گسترش یافت. نئورئالیسم سعی در نمایاندن رویدادهای اجتماعی و سیاسی دارد و تمام لایهها و طبقات جامعة معاصر را از نظر تأثیر جنگ، فاشیسم و ظهور نیروهای سیاسی...
متن کاملسیمای جنگ تحمیلی در شعر شاعران فارسی سرای ایلامی
سیمای جنگ تحمیلی در شعر شاعران فارسی سرای ایلامی محمد جلیل بهادری* چکیده هدف این مقاله بیان برخی از مضامین مرتبط با جنگ تحمیلی و وصف رشادتهای مدافعان میهن اسلامی در شعر شاعران ایلامی است. یکی از رویدادهایی ک...
متن کاملبازتاب باورهای دینی در شعر شاعران دورهی پهلوی دوم*
یکی از موضوعات و مباحثی که در شعر معاصر مورد توجه قرار می گیرد، بحث و بررسی در باب دیدگاه شاعران دوره ی پهلوی دوم به دین، باورهای دینی و اعتقادات آیینی و الهی است که این موضوع با توجه به ساختار فکری و ذهنی اهل هنر و نیز نوع نقش و جایگاه دین در این دورهی تاریخی، موضوعی شایان توجه است. سرودن شعر مذهبی ـ آیینی در ایران از سابقه ای طولانی برخوردار است. سابقه ای به قدمت اشعار کسایی مروزی که بسیار...
متن کاملمنابع من
با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید
عنوان ژورنال:
پژوهشنامه نقد ادبی و بلاغتناشر: دانشکدة ادبیات و علوم انسانی دانشگاه تهران
ISSN 2382-9575
دوره 1
شماره 1 2012
کلمات کلیدی
میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com
copyright © 2015-2023